ניהול זמן בפרישה

דף הבית » מאמרים העשרה » ניהול זמן בפרישה

מאת: ד"ר אריה פרידלר

אומרים שזמן הוא כסף. אבל זה אינו מדויק: כסף אפשר להרוויח, ואפשר להפסיד, אפשר ללוות ואפשר להלוות ,אפשר לחסוך ואפשר להשקיע.
זמן אי אפשר להרוויח, אי אפשר ללוות ואי אפשר לחסוך. זמן  אפשר בעיקר להפסיד –
כל אחד יודע כיצד לבזבז זמן. את הזמן אפשר גם להשקיע, ואת זאת, בדומה להשקעת כספים, יש לעשות בתבונה.
הדברים נכונים במיוחד בגיל הפרישה, כאשר הזמן הופך להיות יקר ונדיר יותר ויותר .

פעילות 1
רשמו: מה אני חושב/ת, מתכנן/ת, רוצה  או מקווה לעשות בשבועות הקרובים?
הכינו רשימה של לפחות שנים עשר פעילויות או משימות. הכנת הרשימה היא פעילות חשובה. השקיעו בה זמן ומחשבה.
התבוננו ברשימה: אין ספק שהיא ארוכה. מה לעשות? איפה להתחיל? כל עוד לא נלמד לנהל את עצמנו, לא נוכל לנהל שום דבר.

4 סודות הצלחה

כדי למיין את המשימות אתם נדרשים להשתמש בארבעה סודות הצלחה:         

  1. הציבו חזון: חלום בר-הגשמה
  2. אל תתמקדו בדחוף
  3. אל תהיו גיבורי-על
  4. אל תתמכרו למזל"תים

1. הציבו חזון: חלום בר-הגשמה

אל תהיו כמו אליס מתוך אליס בארץ הפלאות: "התואיל להגיד לי, בבקשה, באיזו דרך עלי ללכת מכאן?" שאלה אליס. "זה תלוי במידה רבה לאן את רוצה להגיע " השיב החתול. "לא אכפת לי כל כך לאן" אמרה אליס. "אם כך, לא משנה באיזו דרך תלכי".
אל תהיו כמו פו הדוב אשר יורד במדרגות וראשו נחבט ברצפה פעם אחר פעם: 
"לדעתו, זאת היא הדרך היחידה לרדת במדרגות. אך לפעמים נדמה לו, שהיה מוצא גם דרך אחרת, אילו היה יכול לעמוד רגע קט ולהרהר בדבר."

עצרו לרגע ונסו לעצב לעצמכם תמונת עתיד = חלום הניתן להגשמה: איפה אתם רוצים להיות בעוד שנה?  בעוד חמש שנים? בעוד עשר שנים?  
בשעת עיצוב תמונת העתיד שלכם זכרו את דברי החכמה:

  • איזהו חכם? הרואה את הנולד.
  • איזהו עשיר? השמח בחלקו.

אי אפשר להספיק הכול ולעשות הכול. למדו לוותר. התמקדו בעיקר!

פעילות 2 
התבוננו ברשימה שהכנתם: מהם 4-7 הדברים שאני צריך/ה לעשות, ואני עושה אותם ברצון ובאהבה? אלה הם הדברים החשובים באמת – הפעילויות שבהן כדאי וצריך להשקיע את הזמן היקר!

קריטריונים לזיהוי הדברים החשובים באמת: חסמב"ה

חשיבות – פעילות בעלת משמעות ערכית. תורמת לחברה ולסביבה. משפרת את הדימוי העצמי שלנו.

סבבה – פעילות הגורמת לסיפוק. מתמקדת בצדדים הנעימים של חיינו. מציגה אתגרים שכיף להתמודד איתם.

מעורבות –  פעילות מאתגרת שיוצרת מעורבות רגשית. ממקדת אותנו ב"כאן ועכשיו".
משכיחה את הזמן שחולף. כשאנו מבצעים את הפעילות אנחנו במיטבנו ומנצלים את כל יכולותינו.

בצוותא – פעילות שקשורה בקשר משפחתי / חברתי נעים. יוצרת ומחזקת תחושות
אהבה, קירבה ואינטימיות עם  אנשים היקרים וחשובים לנו. עוזרת לנו להתמודד בשעות משבר.

הצלחה – פעילות שמקדמת אותנו להשגת מטרה שניתן להגיע אליה. עצם התהליך
להשגת המטרה גורם סיפוק בפני עצמו. השגת המטרה מעניקה תחושה של הצלחה, גאווה והגשמה.
עברו על הרשימה שהכנתם: באיזו מידה הדברים החשובים במיוחד שאותם סימנתם, עונים על מרכיבי חסמב"ה?

בדקו את הרשימה: הוסיפו, מחקו ותקנו

2. אל תתמקדו בדחוף

פעילויות דחופות:  יש תאריך-יעד שצריך לעמוד בו.
פעילויות לא חשובות: אני צריך/ה לבצע את הפעילויות, אבל אני עושה זאת בלית ברירה .
אילו יכולתי, הייתי מוותר/ת עליהן.
פעילויות  דחופות ולא חשובות הן משימות חובה ושגרה. על פי רוב הן אינן חלק מן הדברים החשובים באמת.
אף על פי כן, אנשים רבים משקיעים בהן זמן יקר מעל ומעבר לנדרש בגלל פרפקציוניזם = השאיפה לשלמות

פעילות 3 
התבוננו ברשימה שהכנתם, חשבו על סדר היום שלכם: מה הפעילויות  הדחופות-אבל-לא-חשובות בחייכם? כמה זמן אתם מקדישים להן ?

חשוב להשקיע מחשבה על מנת לגלות כדאי ניתן לצמצם זמן יקר אשר מבוזבז על פעילויות אלו. 
כדי לתכנן את זמנכם בתבונה, השתמשו בחוק פרטו  (Pareto Principle):
%20 מן התשומות הנדרשות לביצוע מושלם של משימה מספיקות על מנת לבצע אותה באיכות של %80.  
%20 מהזמן הנדרש לביצוע מושלם של משימה, מספיק כדי לבצע אותה באיכות של %80.
השקיעו %80 מזמנכם היקר ב- %20 הדברים החשובים באמת כדי לבצע אותם  באיכות הגבוהה ביותר האפשרית.

פעילות 4 
השקיעו מחשבה וגלו דרכים להשתמש בדרכי ההתמודדות על מנת לחסוך בזמן הביצוע של פעילויות דחופות-אבל-לא-חשובות. 

דרכי התמודדות:

  • TGH טיק-תק – גומרים, הולכים. אין צורך בביצוע מושלם
  • האצלת סמכויות: העבירו תפקידים ואחריות למישהו אחר

3. אל תהיו גיבורי-על

  • אל תהיו לוחמי-אש. אל תהיו שוטרים.
  • אל תתנו לאחרים להשתלט על הלו"ז שלכם.
  • אל תהיו פירומנים: קודם מציתים שריפות, ואחר כך מתלוננים שאין מספיק זמן.
  • אל תהיו שודדי-הזמן של עצמכם!

איזהו גיבור – הכובש את יצרו:  למדו להגיד "לא!

  • יפה מצידך לחשוב עלי, אבל לא תודה.
  • תני לי לחשוב על זה. אל תתקשרי אלי, אני אחזור אליך מתי שהוא .
  • עכשיו אני קצת עסוקה. אולי בשנה הבאה .
  • בפשטות: לא בא לי!
  • לא!!! וזהו זה!! איזה חלק מן המשפט אינכם מבינים?

להגיד "לא!" לכל מה ולכל מי שבולמים אותי, משמעו להגיד "כן" לצמיחה אישית.

4. אל תתמכרו למזל"תים

 מזל"ת: מזמוז זמן ללא תכלית

פעילות 5
התבוננו ברשימה שהכנתם, חשבו על סדר היום שלכם: אילו דברים לא חשובים ולא דחופים אתם  עושים ברצון, באהבה ובכיף גדול – אבל אתם יודעים שאפשר לוותר עליהם? כמה זמן אתם מקדישים להם? האם אפשר לצמצם את הזמן? האם אפשר לוותר, כי אין סיבה ממשית להמשיך ולעשות אותם ?
שאלו את עצמכם: "מה יקרה אם לא אבצע את הפעילות הזאת"?
אם התשובה היא "שום דבר "– זהירות: מזל"ת!  מותר ליהנות אבל אסור להתמכר!!!  

"כשאני קם בבוקר, אני מחליט מה עיקר ומה טפל. את הטפל איני עושה" דוד בן-גוריון. אל תבזבזו זמן. זהו החומר ממנו עשויים החיים.

ולסיכום:
אם אין אני לי – מי לי?

  • איש לא יגדיר עבורנו מטרות שראוי להשיג.
  • איש לא יבצע במקומנו משימות חשובות באמת.
  • אין לנו אל מי לבוא בטענות .

ואם לא עכשיו – אימתי?  

ד"ר אריה פרידלר מרצה לחינוך במוסדות להשכלה גבוהה ומתמקד בתחום למידה לאורך החיים (Life-Long Learning).
כותב, מרצה, מעביר סדנאות ומאמן בנושא ניהול זמן וקבלת החלטות.
מנחה ומאמן אישי בשיפור מיומנויות למידה והוראה.
חבר הנהלה בהתאגדות לחינוך מבוגרים בישראל.
מעצב בהתמדה את חזון העתיד שלו ומשתדל לנהל את זמנו בהתאם.

מאת: צחי קלנר - מנכ"ל נתיבי פרישה
מאת: צחי קלנר - מנכ"ל נתיבי פרישה
מאת: צחי קלנר - מנכ"ל נתיבי פרישה
מאת: צחי קלנר בשיתוף דוברות ביטוח לאומי
מאת: מיכל פרוכטר, פסיכולוגית מומחית בפרישה
דילוג לתוכן